Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vitaminok, ásványi anyagok

Zsírban oldódó vitaminok

 A vitamin

Hámszövet, szem, nyálkahártya működéséhez szükséges.

Hiánya: kopaszodás, tollasodási zavarok, immungyengeség, rossz tenyészeredmény, hurutos légző- és emésztő rendszer, bizonytalan járás, csontgyengeség

Túladagolás: lesoványodás, kórós csontképződés, növekedési és tollasodási zavar

Természetes forráasai: tejtermékek, tojássárgája, karotin formájában sárgarépa, sütőtök

D vitamin

A csontok és az izmok egészséges fejlődéséhez és működéséhez szükséges

Hiánya: angolkór, csontritkulás, izomgyengeség, izomtömeg fogyatkozása, autoimmun betegségek, gyulladások, szív és érrendszeri megbetegdések

Túladagolás: Ilyen gyakorlatilag nem fordul elő, elméletileg lehetséges.

Természetes forrásai: a napfény hatására a szervezet képes előállítani, ezen kívül még a halmáj olajokból is fedezhető

E vitamin

E vitamin hatással van a szaporodási folyamatokra, díszmadaraknál a tojások keltethetőségére, és kiemelkedő a szabadgyökök elleni antioxidáns hatása, kitűnő fegyverek a daganatok elleni védekezésben. Segíti a szelén és a K vitamin felszívódását.

Hiány tünetei: vörös vértestek szétesése, vérszegénység, izomgyengeség, izomsorvadás, izomgörcs, szaporodási zavarok, neurológiai tünetek.

Túladagolás tünetei: emésztési panaszok, hasmenés, bőrkiütés, viszketés, megnövekedett K vitamin igény

Természetes forrásai: búzacsíra, napraforgó, dió, mogyoró,

K vitamin

A véralvadáshoz szükséges vitamin.

Hiány tünetei: vérzékenység, véralvadási zavarok, májfunkciós zavarok, zsírfelszívódási zavarok

Túladagolás tünetei: ilyen nem ismert

Természetes forrásai: búza, zab, sárgarépa, karfiol, leveles zöldségek, káposzta, brokkoli

Vízben oldódó vitaminok

B vitaminok

- B1 vitamin (Tiamin): Az idegrendszer, izmok és szénhidrátanyagcsere zavartalan működéséhez szükséges, természetes forrásai: gabona csírák, tej, olajos magvak, tojás.

- B2 vitamin (Riboflavin): A vérképzéshez, vas beépítéséhez a szervezetbe, fehérjeszintézishez, zsír és szénhidrát lebontásához szükséges, forrásai: élesztő, tej, tojás.

- B3 vitamin (Niacinamid): Az emésztőrendszer, idegrendszer, optimális hormonális működést biztosítja, forrásai: leveleszöldségek, gabonafélék, hüvelyesek, gyümölcs, túladagolása cinhiányt okoz.

- B4 vitamin (Folsav): vörösvértestek képzése, vas felszívódásának elősegítése, aminosavak anyagcseréje és nukleinsavak szintézise a feladata, forrásai: leveles zöldségek, gyümölcsök, élesztő.

- B5 vitamin (Pantoténsav): A zsírok és szénhidrátok energiává alakításában, mellékvese normális működésében, hámrétegek felépítésében és tollnövekedésben van szerepe, forrásai: tej, tojás, élesztő, hántolatlan rizs, szója, búzacsíra, olajos magvak.

- B6 vitamin (Piridoxin): Fontos szerepe van az eszenciális zsírsavak, aminosavak és vas anyagcserében, forrásai: tej-tejtermékek, tojássárgája, hüvelyesek és az élesztő, burgonya, fejes káposzta, vöröshagyma, hántolatlan rizs, mák, napraforgómag, földimogyoró, banán, dinnye.

- B7 vitamin (biotin): A fehérje, szénhidrát és zsír anyagcsere támogatója, forrásai: a tojássárgája, az élesztő, a karfiol, a dió- és mogyorófélék.

- B8 vitamin (Kolin): elősegíti a zsírsavak felhasználását a szervezetben, vég a máj elzsírosodása ellen, hiánya a már zsíros elfajulásához és chirrosisához vezet, forrásai: tojássárgája, tej, szárazhüvelyesek, olajos magvak, zöldségek és gyümölcsök. 

- B9 vitamin (Inozitol): Zsírbontásban, idegingerületek továbbításában, tollnövekedésben van szerepe, forrásai: tej és tejtermékek, a gabonafélék, a gyümölcs és főzelék növények, valamint az olajos magvak.

- B10 vitamin (Para-amino-benzoesav): Feladata a vörösvértesek létrejöttének, vasanyagcsere, folsavképződés, pantoténsav felszívódás támogatása, forrásai: parajban, karalábéban, a tejben, sajtban, élesztőben található meg.

- B12 vitamin (Cianokobalamin): Szerepe a növekedés elősegítésében, fehérjeszintézisben, a szénhidrátok és a zsírsavak anyagcsere-folyamataiban, valamint a vörösvértestek képzésében jelentős, étvágyjavító, forrásai: élesztő, tej, tojás.

C vitaminok

Erősíti az immunrendszert, növeli a szervezet ellenálló képességét a fertőző és a meghűléses betegségekkel szemben. Sok enzimet aktivál, fontos szerepe van a sejtlégzésben. Gyorsítja a sebgyógyulást és a kötőszövet regenerációját, részt vesz a csont-, a kollagén- és a porcképzésben, valamint a mellékvesekéreg-hormonok szintézisében. Védelmet nyújt a stressz ellen, segíti a vas felszívódását, a folsavval és a B12-vitaminnal együtt ösztönzi a vörösvértestek érését. Fokozza és helyreállítja a fizikai teljesítőképességet. Forrásai:gyümölcsök, főzeléknövények, zöldségek, legnagyobb mennyiségben a savanyú közegben található, pl. kiwi, citrom, acerola, feketeribizke, savanyú káposzta, sóska.

Makroelemek

 

Foszfor (Ph)

Csontok, felépüléséhez, idegrendszer működéséhez, fehérje-, szénhidrát-, zsíranyagcseréhez,fehérjeszintézishez, enzimek működéséhez szükséges, a szervezetbe a kálcium beépüléséhez alangedhetetlen.

Hiánya csontritkuláshoz, tollcsipkedéshez, kannibalizmushoz, a szerveztből fokozott kálcium kiürüléshez vezet, túladagolása esetén mérgezési tünetek jelentkeznek.

Klór (Cl)

Sav-bázis egyensúly fentartásához, emésztőnedvek termelődéséhez, só-víz háztartás egyensúlyához szükséges.

Forrása: konyhasó

Hiánya hasmenést, hányást okozhat (ez keverhető az elektrolit vesztés tüneteivel is).

Kálcium (Ca)

Nélkülözhetetlen a véralvadásban, az enzimek működésében, a szív- és csontvázizmok összehúzódásában, a B12 vitamin felszívódásában.
A csont építőanyaga, elősegíti a vas felszívódását. Részt vesz az ideg- és az izomműködésben. A kálcium felszívódűsűhoz D vitamin szükséges.

Hiány tünteti: izomgörcs, emésztési problémák, tojás képződés zavarai (vékony héj, héj nélküli tojás)

Túladagolás tünetei: vesekőképződés, szorulás, csökkenti a cink és a vas felszívódását.

Kálium (K)

Ez az alkáli fém a sav-bázis egyensúly fenntartását, idegrendszeri ingerületek átvitelét, izomműködést, sejtek energiaellátását szolgálja.

Hiány tünetei: Fokozott kiürüléséhez vezet a hasmenéses állapot, hiánya vesekárosodáshoz, szívműködési zavarhoz vezet.

Túladagolás esetén mérgezési tünetek jelentkeznek.

Magnézium (Mg)

Feladatai: degek és izmok működése, fehérje-, zsír-, szénhidrát anyagcsere,szív- és érrendszer működése, csontok felépítése

Természetes formában napraforgóban, dióban, zöldségfélékben, hüvelyeskben, gabona félék héjában, gyümölcsökben, tejben található meg.

Hiánya: csontfejlődési zavarok, szívérhálózat elhalásához vezethet, szívritmuszavarok, idegi működés zavarai, izomgörcs, anyagcsere zavarok

Túladagolása: fokozódik a foszfor ürítés

Nátrium (Na)

Szerepe a sav-bázis egyensúly fenntartásában, idegrendszeri ingerületek átvitelében, izomműködésben, szénhidrát- és fehérje anyagcserében, folyadékháztartás szabályozásában, egyes enzimek kiválasztásában, glukóz és aminosavak felvételében van.

Hiánya: túlzött vízfogyasztás hiányállapothoz vezethet, szomjúságot, izomgörcsöket, zavartságot, és különös megváltozott viselkedés tapasztalhatunk.

Túladagolás: vérnyomás emelkedéshez vezethet

Természetes forrása a konyhasó.


 
Cink (Zn)

A fehérje-, zsír- és nukleinsav-anyagcserében van szerepe, illetve gátolja a rákos sejtek szaporodását.

Hiánya: törpenövés, herék elsorvadása, gyulladások, étvágytalanság, hasmenés, letargia, lassú sebgyógyulás.

Túladagolás: csökkenti, vagy gátolja a vas, réz felszívódását, ez immungyengeséghez, szívelégtelenséghez, vérszegénységhez vezethet.

Természetes forrásai: tojás, hüvelyesek

Fluor (F)

A csontok egészséges felépítésében van szerepe.

Hiánya: csontosodási zavar

Túladagolás: csontok károsodása, a vesék működésének csökkenése és károsodása, az izomzat és az idegrendszer működési zavara, rák kockázatának növekedése

Természetes forrása: ivóvíz

Jód (I)

Pajzsmirigy működés szabályozása, növekedés, idegrendszer működése, vérkeringés működése a szerepe.

Hiány: Pajzsmirigy megnagyobbodása, idegi zavarok, embrió elhalás, anyagcsere lassulása, zsírszint megnövekedése.

Túladagolás: Emelkedett pajzsmirigy működés, toxikus tünetek.

Természetes forrásai: ivóvíz, jódozott konyhasó, felszívódását, hasznosulását a káposztafélék és a retek gátolja

Kobalt (Co)
Reoxidációs folyamatokhoz és a B12 vitamin felszívódásához szükséges.

Hiány: letargiát, fogyást, vérszegénységet, étvágytalanságot okoz

Túladagolás: akadályozza a magnézium, jód és vas felszívódását, ezáltal pajzsmirigy működési zavarhoz és vérszegénységhez vezet.

Természetes forrásai: tengeri állatok, száraz hüvelyesek, spenót

Króm (Cr)

Vércukor szint szabályozása, sejtek energia termelése, szénhidrát anyagcsere folyamat szabályozása a szerepe.

Hiánya cukorbetegséget okoz (állatoknak is lehet!)

Túladagolása vesekárosodáshoz vezet.

Természetes forrásai: sörélesztő, csonthéjas magvak, zöldborsó, korpa, hüvelyesek, sajt


Mangán (Mn)

Csontsűrűség fenntartásáért, szabadgyökök elleni védekezésért, enzimek működéséért, nemi hormonok termelődéséért, vércukorszint szabályozásáért felelős.

Hiány: terméketlenség, szétesett izomműködés, fejletlen csontrendszer

Túladagolás: embrióelhalás, idegi zavarok, májelégtelenség, epeürítési problémák

Természetes forrásai: gabona, hüvelyesek, csonthéjasok, ananász, datolya, szilva, alma, fejes saláta, eper, tojás


Molibdén (Mo)

Szerepe a növekedésben, sejtműködésben, nemzőképesség fenntartásában, enzimek működésében és a vas felszívódásának elősegítésében van.

Hiány: nem ismertek a tünetei

Túladagolás: gátolja a réz felszívódását

Természetes forrásai: tej, méhpollen, hüvelyesek, gabonafélék, barna rizs


Réz (Cu)

A központi idegrendszer működéséért, a vérképzésért, a vas hasznosulásáért és a rákos elváltozások gyakoriságának csökkentéséért felelős.

Hiánya: hányás, emésztési zavarok

Túladagolása: májkárosodás, májelhalás

Természetes forrásai: gabonafélék, gombák

Szelén (Se)

Szerepe a szabadgyökök elleni harcban, a hím egyedek nemzőképességének elősegítésében, immunrendszer erősítésében és az immunrendszer erősítésében van.

Hiánya: szív és érrendszeri megbetegedések, szaporodási zavarok

Túladagolása: idegi tünetek, toll és szaruképződmények levállását

Természetes forrásai: búzacsíra, zab, korpa, élesztő


Vanádium (V)

Fontos a szénhidrát anyagcseréhez, csontok növekedéséhez, erősítéséhez.

Hiánya: nem ismertek a tünetei

Túladagolása hasmenést, hányást okoz.

Természetes forrásai: magolajok, petrezselyem, gombák


Vas (Fe)

Elengedhetetlen az oxigén felvételéhez és az idegrendszer optimális működéséhez.

Hiány: vérszegénység, izomműködési zavarok, növekedési zavarok, hőszabályozási zavarok

Túladagolás: szív és érrendszeri betegségek, réz és cink hasznosulásának romlását, rákos megbetegedéseket, baktériumok szaporodását, heresorvadást.

Természetes forrásai: élesztő, mák